Jiihaa! Tänään Turusta löytyy avoinna oleva paikka :D
Löysäilyä
On sunnuntai ja kuitenkin Turun kasvitieteellinen puutarha on auki. Pihamaalla on upeita suuria tammia, joiden latvaan asti on lähes mahdoton nähdä. Yhdessä lammessa on varmasti yli 100 lumpeen kukkaa ja sillan alapuolella kurnuttaa sammakko.Sisällä kasvitieteellisessä meille sanotaan, että kaksi huonetta on viileitä ja muut trooppisen lämpimiä. Minulla hiki virtaa ensimmäisessä viileässä huoneessa, joten houkuttelen aika nopeasti miehen lähtemään kasvihuoneista Ruissalon uimarannalle vilvoittavien tuulien äärelle.
Rannalla on mukavasti tilaa ja me löydämme helposti paikan ison männyn alla varjossa (on helle eli Birgitan varjoraja). Kohta siippaa alkaa kuitenkin viluttaa. Se on jo tottunut kuumaan kesään :) Niinpä siirrymme pienen nyppylän toiselle puolelle, varjoon kylläkin, mutta tuulettomaan kohtaan.
Täällä on mukavan rauhallista. Lähellä meitä iso ryhmä jakaa toistensa kanssa tuomiaan herkkuja, takana on sauna, jonne ihmiset menevät hakemaan lisää hikeä ja merellä uimareitakin riittää jonkin verran. Vieressä tyttäret naureskelevat isälleen, joka valittelee maan kovuutta yrittäessään kääntyä filtillään. Minäkin mietin, ettei keho ole enää vuosiin ollut notkea taikka joustava.
Illalla kävelemme Kakolan mäelle, kierrämme suuren hotellin ja viereiset asuinalueet. Ehkä huomenna täällä on ravintoloissa elämää ja kukkakauppa auki. Nyt tilat ovat autiot mutta jyhkeät.
Funikulaarikokemus on enemmän kuin jännittävä, muistelen kuinka joskus laite jämähti jumiin ja mietin koko ajan jäänkö sunnuntaivangiksi pikkuiseen kopperoon. Hälytysvalo vilkkuu kopin ulkopuolella, ikuisuuden ;-) jälkeen laite tulee kuitenkin ylös ja yllätyksekseni avaa meille oven. Sisällä mietin ohjeita ja painan nappulaa. Mitään ei tunnu tapahtuvan, mutta heti kun ryppy otsassani syvenee, alkaa taas tapahtua ja ovet sulkeutuvat hitaasti kuin kauhuelokuvassa. Laite nitkahtaa ja laskeutuu vaijereita pitkin alas. Minuutin päästä alhaalla mietin, että jaksan kyllä tästä lähtien kävellä tämän matkan aina jalan :D
Ilta-aurinko paistaa joella lempeästi. Huomaamme, että juhannusriennot ovat hiljentyneet. Jokilaivoista osa on kiinni emmekä näe jokiristeilijääkään koko iltana.
Tämä on ollut kiva rento päivä, jolloin jalat ovat saaneet levätä.
Herkkuja mahan täydeltä
Sovimme lounastreffit ystävien kanssa Blancoon. Ruoka on todella hyvää ja seurakin mitä parhainta. Juttelemme tapahtumat sitten viimekerran ja kun suurimmat pulinat on jaettu ja lautanenkin on ollut pitkään tyhjänä ystävämme ehdottaa kahville siirtymistä. Kipuamme Aurakatua ylös ja sieltä oikealle Humalistonkadulle Gaggui-kahvilaan.Nyt ollaan täydellisyyden äärellä, ajattelen. Ensiksi näen kyltin, jossa kunnioitetaan itseään ja sama huumori kukkii kakkutiskilläkin. On pakko nauraa, kun katsoo kakkujen nimiä sekä lipoa kieltään kun lukee taideteosten sisältämiä ainesosia. Jos jossain kakkuihin on satsattu paljon, niin sen on oltava täällä. En osaa päättää ottaisinko Where is the f***ing summer vai When Life gives you Lemons -kakkua. Siksipä otan Kesäkasan.
No niin, herkut on tuotu pöytään ja hyvää kahviakin saatu, yhdellä on kaunis iso cappuccino, toisella hyväksi todettu americano (jota Canadassan nyt kun tilanne on naapurin kanssa päällä, sanotaan kuulema jo Canadianoksi) ja minä otan ihan normikahvia. Oma leivokseni on täydellinen ja saan tietysti maistaa siipan valitsemaa sitruunakakkua, mikä on myös aivan käsittämättömän hyvää.
Pidämme hauskaa pitkän aikaa, kunnes ystävien iltaohjelma painaa päälle ja lähdemme ihanasta Gaggui-kahvilasta pois. Saatamme ystävät Sammakko-kirjakaupan kulmille ja menemme kauppaan. Se on täynnä mitä mielenkiintoisimpia kirjoja, on hyvää vanhaa ja tuttua sekä uusia mielenkiintoisia. Vaikken enää osta kirjoja itselleni, niin nytpä kuitenkin ostan ja Turun kansallisesta kirjakaupastakin käyn ostamassa vielä pari muistikirjaa ihan vaan kannatuksen vuoksi.
Ihana päivä ystävien kanssa. Mitähän kivaa huomenna täällä tapahtuu...
Kuka kaipaa taidetta
Aamulla aloitamme kyldyyripäivän nousemalla mäelle Turun taidemuseoon, siellä on tänään tarjolla islantilaisen Eggert Péturssonin uskomattomia kasvitaideteoksia. Jotain henkisestä kantistani tällä hetkellä kertoo se, että ensimmäiset kolme huonetta kykenen katsomaan pitkään kaikkia teoksia, mutta sen jälkeen en enää pysty vastaanottamaan runsautta. Yleisesti pidän kyllä Péturssonin teoksista, mutta nyt kovalevyni tilttaa. Mies on erityisen innostunut taiteilijasta ja hänen töistään, joten siippa saa nauttia kaikki huoneet rauhassa lävitse.
Lounastamme hyvät bowlit Tiirikkalassa ja suuntaamme Ars Novaan katsomaan hauskaa pientä Maija Tammen näyttelyä Hulda, Lilli ja torakka.
Jotta taidepäivä olisi täydellinen kävelemme illalla vielä Kakolan mäen alas, ylitämme joen Föri-lautalla ja menemme The Mystery of Banksy -näyttelyyn.
Päivälepo on tehnyt hyvää, sillä jaksan keskittyä koko näyttelyyn. Luen kaikki teosten tekstit lävitse ja olen kosketettu. Kaverin ajatusmaailma resonoi ja olen hämmentynyt miten nopeasti yhden miehen taide vaikuttaa meihin. Banksyn teokset ja kannanotot nähtyäni tajuan, miten helposti ihmisille voi tehdä nähtäväksi ja keskusteltavaksi yhteiskunnallisia asioita.
Suosittelen kasveista ja Islannin luonnosta kiinnostuneita käymään Turun taidemuseossa.
Öttiäisistä ja hauskoista teksteistä pitäville ehdotan Ars Novan Maija Tammen näyttelyä.
Ja aivan kaikille suosittelen Banksyä.
Kaikki nämä voi käydä katsomassa Turussa varsinkin nyt, kun juhannus on ohitse ja paikat ovat avoinna ;-)
***
Huomenna lähdemme kotiin. Sanon Turulle kiitokset, näytit lämpimän ja aurinkoisen puolesi ja tarjosit loppumatkasta myös erinomaisia herkkuja meille ;-)


























