sunnuntai 27. toukokuuta 2018

Sattumia

Valo vetää puoleensa
ja ehkä juurin sen vuoksi olen unohtanut kokonaan mitä muuta voisi tehdä kuin kuunnella tämän toukokuun
auringon säteiden liikettä
ja oman sydämeni rauhottumista.

Tässä hengähdykseni aikana on ollut tällaisia hetkiä:

Minä ja tuntematon
Olin viettänyt hidasta lauantain aamupäivää nurmella lukien erinomaista kirjaa herrasmiehestä, nimeltä Joonas Konstig. Koska omat "herrasmieheni" olivat jättäneet minut yksin ja vieneet kaikki suojakertoimet mukanaan, mieleni alkoi olla auringossa levoton. Sisäinen häiriötilani muuttui kuitenkin kotimatkalla, kun näin juna-aseman. Mietin miksen kävisi kaupungilla ostamassa hyvää aurinkorasvaa ja niinpä odotin laiturilla hetken ja astuin seuraavaan junaan. Saapuessamme kaupunkiin katsahdin vastapäisen penkin ja ikkunan väliin. Vaunu tyhjeni kanssakulkijoista, minä työnsin käteni kapeaan rakoon ikkunan ja penkin välissä ja nostin sieltä mitä kauneimman vaaleanpunaisen ruusun. Kukan varteen oli niitattu pieni lappu, jossa luki: Hyvää äitienpäivää!

Kävelin ruusu kädessä kauppaan ja saavuin seuraavalla junalla takaisin kotiin. Tuo kaunokainen on ollut tähän päivään asti terhakkana vaasissa.  Kiitos sinulle tuntematon :)

Minä, he ja ne
Saavuin iltakävelylläni varjoisten puiden jälkeen pellon viertä kulkevalle hiekkatielle. Päivä oli ollut paahteinen ja nurmella istui kaksi miestä, joista toinen oli varovaisen mieleni mukaan ollut jo liian pitkään ilman paitaa.

Jokin liikahti nurmella ja sitten minä pysähdyin. "Mikä käärme tuo on?" pääsi suustani. Katsoin paksua parimetristä matelijaa, joka kuikisteli korkealle ylös komeasti päätään nostaen.

Nurmella istuva mies vastasi ja totesi samalla, että pienempi käärme tulee juuri minua kohti. Aivoni muistikeskus tilttasi (joten laji unohtui samantien) ja jäin seuraamaan lähestyvää puolimetristä poikasta. Rupattelin aikani kavereiden kanssa ja pienen houkuttelun jälkeen suostuin silittämään Elviksen peräpäätä. Olen siis koskettanut Elviksen jalkaa tai pyllyä tai jotain ;-) Käärmeen iho tuntui oikein mukavalta, mutta päätin kuitenkin olla antamatta sille kaulaani tai olkapäätäni, vaikka se tyttö olikin.

Minä, hän ja nuo
siellä missä on "Rakkauden polku", minä raukeana sunnuntai-aamuna nousin kalliolle. Taivas ja meri koskettivat toisiaan, minä otin miestä kädestä ja siihen jäimme istumaan. Mietin miten upea toukokuu onkaan ollut, aurinkoinen, lämmin ja kaunis. Ja kun aikani olin merta katsellut, käänsin katseeni rannalle. Siellä oli edelleen valkoisiin pukeutunut nainen istumassa lootusasennossa. Näytti, että hänen oli hyvä olla sisäisesti ja ulkoisesti. Emme kuulleet mitä nainen sanoi, mutta kaukaakin katsottuna vaikutti siltä, että hän sai mukavan tunnelman leviämään ympärillä oleville ihmisille :)

Olen ajatellut jatkaa tätä rauhallisempaa otettani. Kuuntelen edelleen tuulen suhinaa puissa, herkistyn ihanalle tervapääskyn huudolle. Tuoksuttelen kukkia ja katselen niiden kauneutta. Teen sen mikä on välttämätöntä, jonka jälkeen olen niinkuin ellun kana voi olla.

Mutta kyllä, jotain asioita vailla voin olla vain hetkisen. Nyt on myös aika taas sosiaalistua ja tulla takaisin kirjoitusten ääreen :)

Pidetään itsestämme hyvää huolta 






12 kommenttia:

  1. Rauhallinen ote hyvä. Ellun kanana elely hyvä. Mutta kyllä sinun juttujasi on täällä jo ikävöity ja kuulumisia kaivattu. Ainakin minä. Eli tervetuloa takaisin kirjoitusten maailmaan! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. KokoNainen, kirjoitat kauniisti ihanainen :) Tv- ja tietokonetauko ei ole ollut yhtään hullumpi vaihtoehto näinä kauniina kesäpäivinä. Jopa räkättirastaan äänet kuulostaa kauniilta ;-)

      Poista
  2. Minä nauran nykyään pukeutuvani aurinkovoiteeseen, jonka suojakerroin on 50, tyyris apteekkituote...Must, kun olen niin luomublondi, että.

    Tahdin hiljentäminen tekee hyvää. Eilen sarjoja ja herkkuja, tänään grillaamista ja ulkoruokinnassa. Vielä aion harrastaa dekkaria ja kera jäätelön ja mansikoiden:)

    Tyttärelläni on kahden koiruuden lisäksi 2 käärmettä, jonka tähden niille on tullut juteltua ja pidettyä myös kädessä. Kuka olisi uskonut! Onneksi meille hoitoon tuodaan vain koiruudet.

    Ollaan ihan hyvällä omallatunnolla ellun kanoja♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin olen ollut tarkkana voiteen kanssa. Olen miettinyt, että jos alkaisi koristautua sellaisiin Hercule Poirot -elokuvien leveälahkeisiin kesähousuihin ja hulmuaviin puseroihin ja isoon hattuun. Se olisi mahtavaa!

      Grilliruoka on niiiiin hyvää. Lisäksi se on helppoa ja nopeaakin. Ihanaa, että teillä se on mahdollista aivan joka päivä :)

      Ajatuksena käärme ei ole kyllä mikään lempiasia, mutta olihan sitä paljon helpompi koskettaa, kuin jos edessä olisi ollut iso hämähäkki, heh heh. En minäkään olisi uskonut, että käärme olisi kiva lemmikki. Nyt en enää ihmettele. Todella kaunis eläin ja varmasti mielenkiintoinenkin.

      Ollaan vaan ♥

      Poista
  3. onpa kiehtovia sattumuksia: kukkaset ja käärmeet!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sattuivat vielä peräkkäisinä päivinä, kun olin täällä ihan yksikseni. Jos oikein olisi etanansarvet herkkänä, niin sitä saattaisi nähdä ja kokea vaikka mitä ihmeellistä :D

      Poista
  4. Jännittävät sattumukset. Tuota käärmettä jäin miettimään...
    Kuulostaa lempeltä itsellesi, hidastaminen. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietitkö lemmikiksi vai että olisitko silittänyt. Se oli kuitenkin Elvis :)(vaikka oli selvinnyt myöhemmin naaraspuoliseksi)
      Nyt on ehkä löytynyt se lempeä vaihe. Kyllä tätä on odotettukin ♥

      Poista
    2. Ei kun että oliko se oikea :-D
      En olisi silittänyt enkä ottanut lemmikiksi, vaan juossut. Ja ihan hel****in kovaa. Kammo. Totaalikammo.

      Lempeydelle niin suuri sydän! Sydän!

      Poista
    3. Kyllä se oli oikea iso käärme 😀. Kyllä muakin aluksi hirvitti, mutta uteliaisuus voitti lopuksi.

      Poista
  5. Hauskoja sattumuksia! Ihanaa toukokuun loppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, kaikenlaista sitä voi tupsahtaa eteen. Oikein ihanaa toukokuuta sinullekin. Olin juuri viikonloppuna kyläilemässä puutarhamaisessa pihassa ja mietin miten mahtavaa teillä puutarhan omistajilla onkaan näin kesäaikaan :)

      Poista