keskiviikko 23. marraskuuta 2011

Jalkapohjasta niskakuoppaan

Se työntää sormensa mun kainaloon.
Ai, tässä kohti ei tunnu kuin pientä kireyttä.
Ja se siirtää kättään.
Joo, älä nyt enää, toi sattuu.

Sitten se ottaa tiukan otteen,
nappaa kiinni lanteistani,
vetää kämmenellään kylkeäni ja mieleni tekee vinkua
Ei sieltä.  Eiii s..tana.

"Voi hitto että tuntuu i-k-ä-v-ä-l-t-ä",
saan sentään sanottua siivosti.

Hengitä sisään.
Hengitä  ulos, suuntaa käsi sinne ja jalka tuonne ja rentoudu samalla.
Ja taas se vetää lanteistani ylös asti.
...
Mutta se auttaa, rentous löytyy jostain luottamuksen takaa.
Kipu syntyy, mutta sitten kalvot venyy ja helpotus kasvaa vuorostaan.

Vajaan tunnin kuluttua hengittelen vapaammin seisoen peilin edessä. Katson rankaani. "Joo, olet oikeassa, nyt tuntuu hyvältä. Mä en tajua miten sä teet sen. Enkä mä en mitenkään saa itseäni enää takas huomenna tähän asentoon."

Jaa-a saan vai, jos mietin lavan alta selän puolelle kulkevaa lihastani. Opetan sen laiskuudesta työntekoon. Annan lavan päästä paikoilleen ja samalla kyljen puolelta tulevan toisen pään rentoutua. Okei.  Ai vielä pitää muistaa rentouttaa rintamuksen lihakset ja nostaa itseni ylemmäs. Pää pystyyn (muttei liikaa). Ja että kaulan lihasten pitäisi relata ja niska saada tekemään töitä.

Liian paljon mietittävää pieneen päähän. Mutta mä yritän. Mä lupaan. Mieluummin lihaksen ajattelua, kuin ainaista vetoa väärään suuntaan...

Hiljaa hyvä tulee...

5 kommenttia:

  1. OMG, you've done OMT!
    Haven't you?

    8)

    VastaaPoista
  2. Jukka; Once upon a time 5 OMT said: Sorry baby, you are mission impossible. Then I met this lady, who said: You are going to be just fine. Let's do it together =)

    Selvästikin sulla on tuntuma käsittelystä ;-)

    VastaaPoista
  3. Mä olen pari vuotta sitten käynyt kummallisen nilkkavaivan vuoksi sellaisella fysioterapeutilla, joka rutisteli uuteen asentoon koko rangan. Aivan käsittämätöntä, miten vapaasti pystyin liikkumaan heti sen jälkeen. Sain ensimmäistä kertaa lapsuuden jälkeen tunteen siitä, miten ihmisen kuuluisi toimia.

    VastaaPoista
  4. Niksauttajalla vierailtu, mä en ole koskaan ollut mutta eräs työkaveri käy selkäänsä välillä niksautteleen ja aina yhtä ihmeissään miten se tehdään. Kuulotaa sun kirjoitus kyllä aluksi kivuliaalta ennenko helpotus tulee.
    ps. mitä tarkoittaa OMT?

    VastaaPoista
  5. Mirka; mikään ei ole niin ihanaa, kun joku saa rangan uuteen eloon. Kivintä olis tietty jos rangan sais ite pidettyä kasassa ;-)

    Henrietta; joo, mitäköhän mä en olis kokeillu, hehee ;-) Mä kyllä aika usein naureskelen mun fyssarille, että miten mä olen näin masokisti kun tulen tänne kyynelehtimään ja lähden tyytyväisempänä pois. Kaikesta sitä ihminen nauttii... OMT = Ortopedinen manuaalinen terapia. Ei vielä olo ihan natsaa, mutta luotan tulevaan viikonloppuun ja lepoon töistä. Aah... olispa jo lauantai.

    VastaaPoista