maanantai 5. maaliskuuta 2018

Päiväunia

Täydellinen pidennetty viikonloppu takana.

Olin enemmän kuin paljon tauon tarpeessa perjantaina. Tultuani kotiin istahdin sohvalle ja muistan sanoneeni: "onneksi on perjantai". Mies teki töitä keittiössä ja kuulin kenties viidentoista sekunnin verran hänen sormiensa liikettä näppäimistöllä, kunnes katseeni oli muljahtanut ylösalaisin ja näin unia. Vetäisin taas kerran aivan liian pitkät tunnin iltapäiväunet, mutten jaksanut murehtia asiaa. Minut herätti viimeistään se valtava laskiaispulla, jonka siippa tarjosi meille iltakahvilla. Mies ei ollut saanut pullaa laskiaisen aikaan, joten se päätti ottaa maaliskuun kunniaksi menetetyn herkun takaisin ;-)

Musiikki
Lauantaina löysin kirjastosta Patrik Borgin mielenkiintoisen kirjan Tunne Nälkä! Luin kirjan kertaheitolla ja suunnattomasti nauttien, aivan samoin kuin söin eilen sen pullan.

Mietin miten teos tulikin juuri nyt eteeni. Nyt kun olen miettinyt miten löytäisin parhaimman tyylin syödä loppuiäkseni. Minä kun en kiellä itseltäni mitään (paitsi sen perhanan sellerin), mutta jotain laadullista parannusta on tehtävä, jotta kehoni pysyy terveenä mahdollisimman pitkään.

No, siinä elämän totuuksia miettiessäni heräsin kirja sylissäni ihanaan musiikkiin. Oi, miten olenkaan iloinen tuosta miehestä, jonka käsissä kitara soi noin kauniisti. Olen onnellinen äiti. Samalla tajusin, että olin todellakin taas tirvahtanut ja aika pitkäksi aikaa. Aloin aavistella, että syynä päivätorkkuihin taitaa olla kevään tulo. Aurinko nimittäin paistaa sohvan kulmaan ja siinä ollessa olo on kuin kehräävällä kissalla...

Matematiikka
Kaunosieluäitiyteni katosi kyllä illemmalla, kun pelasimme (minulle) vaativaa lautapeliä. Olen kritisoinut itseäni kehittymättömyydestä. Niinpä päätin vihdoin ottaa uuden strategian käyttöön. Mutta mitä pidemmälle peli eteni, sitä huonommin huomasin pelaavani. Jos tähän asti olenkin ollut pelissä viimeisellä pistesijalla, niin tälläkertaa olin kaikkien aikojen huonoin tuloksellani :/

Elokuva
Sunnuntain päiväunien (kyllä - nukuin taas tunnin päikkärit) jälkeen olin valmis odottamaan Oscar-gaalan alkua. Olin varannut maanantain vapaaksi. Joten sen sijaan, että olisin herännyt puoli kahdelta katsomaan telkkaria, minä tallensin Teeman yölähetyksen ja heräsin kuudelta aamulla jännittämään ehdokkaiden kanssa.

Elokuvat ovat olleet aina minulle jotain erityistä. Varsinkin teatterissa katsottuna. Gaala sai minut entistä varmemmaksi siitä, että tällä viikolla tulee taas istahtaa punaiselle samettituolille. Useampi hyvä tarina on vielä näkemättä.

Rita Moreno sanoi Oscar-gaalassa ohjaaja Frank Capran lausuneen: Maailmassa on kolme kaikille yhteistä kieltä

musiikki
matematiikka ja
elokuva

Lisäisin rakkauden listaan ja toteaisin, että näillä pärjää oikein hyvin :)

Pitäkää itsestänne ja toisistanne huolta. Kuunnelkaa sisintänne parantavaa musiikkia, leikkikää ja laskekaa leikkiä mahdollisimman usein ja katsokaa hienoja elokuvia.

Ei mulla sitten muuta :)

12 kommenttia:

  1. Rakkaus on varmaan ensimmäinen yhteinen kieli, vaikka sitä on maailmantilanteen valossa vaikea uskoakin, mutta kun sen tietää, että näin on, se riittää.

    Me 'vedetään' edelleen sitä joululahjaksi saatua sarjaa:)

    Minä voitan meidän perheessä aina kaikki sanapelit ja häviän kaikki korttipelit. Kehtasivat jouluna ehdottaa, että huilaisin, kun aloittivat kortin. Kaksi pöydässä väitti, että on kokemusta eräästä, joka on huono häviämään ja sitten kortit lentävät. Minä siihen heti vävykokelaalle suloisesti hymyillen vakuuttamaan, että 'en tajua edes mistä nuo kaksi puhuvat, sillä olen niin vailla temperamenttia...' No, juu, otin nokoset, sellaiset vähän pidemmät ja heräsin kiivaaseen väittelyyn, isän ja tyttären, miten säännöt menivätkään. Hymyilin - sisäänpäin.

    <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehee, olisipa hauskaa olla kärpäsenä katossa teidän peli-iltoina :)

      Meillä miehet haluaa aina säätää sääntöjä, en tajua mikä niiden muuttamisessa on niin houkuttelevaa. Korttipelit menee mullakin ihan hienosti, mutta nämä strategiapelit... uups ;-).

      Poista
  2. PS. Katsoisin nyt niin mieluusti An Angel on The Table, mutta en löydä sitä mistään DVD:nä, ehkä pitää osata kysyä kirjastosta, mutta kun olisin halunnut sen omistaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyypä katsoa, jos täältä vaikka löytyisi <3

      Poista
  3. Viisaita puhuu hän. Ja sinä!
    Myös päiväunet on viisaita (lue=ihania)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö puhukin :). Meille molemmille taitaa tehdä nyt päiväunet hyvää <3

      Poista
  4. Viisas kirjoitus, erityisesti pari viimeistä lausetta. Kiitos! <3 Noista mainitsemistasi tärkeistä asioista otan kaikki, paitsi matematiikan. Musiikki on elinehto ja elokuvat todella tärkeitä. Aurinkoa viikkoosi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä mitä? Miksei matematiikkaa? Sitä tarvitsee ainakin kun tarkistaa laskuttaako myyjä oikein tai huijaako muut lautapelissä ;-)

      Iloa sinunkin viikkoosi ♥

      Poista
  5. Kuulostaakin ihan täydelliseltä viikonlopulta, ihania tuollaiset! Laskiaispullat kahvit kuulosti oikein hyvältä:) Rakkaus sopii oikein hyvin tuohon listaan lisäksi! Kaunista talvipäivää♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En muista milloin olisi ollut tällaista täydellisen levon viikonloppua, se taisi tulla tosi tarpeeseen :D. Ihanaa viikkoa sinulle Päde ♥

      Poista
  6. Mulle on käynyt vähän huonosti noiden Borgin kirjojen kanssa. En ole sisäistänyt asiaa tai olen sisäistänyt väärän rentouden ja heittänyt lekkeriksi. Ekan kirjan (tyyliin Rentoa painonhallintaa) jälkeen lihoin 5kg ja tuota en uskaltanut sitten enää kuin silmäillä ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä oli ensimmäinen Borgin kirja, jonka luin. Mulle minkä tahansa asian muuttaminen pelkän kirjan lukemisen avulla on tosi vaikeaa. Parhaiten olen saanut kirjojen ideoista irti, kun olen käynyt etsimässä kirjailijan videoita, podcasteja tai muita kysy-vastaa luentoja tms. Tämä koskee minulla aivan kaikkia aihealueita. Lisäksi minulla on suurena apuna innostuva mies, jonka kanssa voin yhdessä harjoitella ihan mitä tahansa asiaa. Siksi suosittelen, että jos haluaa tehdä jotain muutosta, niin yrittäisi saada tukijakseen jonkun hyvän tyypin, joka innostuu muutoksesta yhtä paljon kuin itse. Kaikki tuki ja keskusteluapu on avuksi, silloin kun alkaa notkahtaa. Ja notkahtamista tapahtuu kaikille :).

      Mä toivon, että saisin pikkuhiljaa muutettua sitä miten kohtelen kehoani, nyt tämä ei mene ihan nappiin ;-). Borgin kirjan sanoma jotenkin tuntuu järkevältä, mutta katsotaan miten minun käy. Viisi lisäkiloa ei ole ainakaan toivottu olotila, jollei se kaikki ole lihasta - ja sellainen ihme ei taida olla mahdollista, heh heh =D.

      Poista