Yhtään ei huvita mikään.
On torstai, työviikko takana ja kuudelta pitäisi jo olla ystävien luona. Lähden kuitenkin. Yhtään ei tee mieli mitään, ei kuohuvaa eikä munkkia. Mutta juonpa kuitenkin yhden vaiko kaksi kuplivaa ja päälle otan vähän suolaista.
Kahdeksalta tunnen kuinka haukotus alkaa nousta. Toiset ovat pirteitä, sillä nyt ollaan lähdössä tansseihin. Ja niin minäkin laitan narikkalapun taskuuni ja sukellan muiden mukana ihmisjoukkoon. Näen ison hallin takaseinällä tutun kankaan, jossa pyörii mustavalkoelokuvakohtauksia ja kuulen vanhan tanssikappaleen. Siippa ottaa kädestä kiinni ja kiemurtelemme dj:n kupeeseen keinumaan.
Herpaantuminen I
Kymmeneltä siirrymme salakapakkaan swingin ja kieltoajan villiin tunnelmaan. Voisin olla täällä koko illan ja katsoa kuinka upeasti toisten jalka nousee eteen ja sivulle ja kädet viuhuvat toiseen suuntaan. Muttei se käy, sillä yhdeltätoista lähdemme discoon, jossa kaikki katoaa. Keho sykkii kappaleiden tahtiin, pää on ihanan tyhjä, ei ajatusta töistä, eikä yhtään mistään muustakaan. En ole ehkä koskaan tanssinut näin, täysin vailla minkäänlaista kontrollia. Ja tämä tekee tosi hyvää.
On kai puoli yö, kun siirrymme leffasaliin yhteiskaraokeen. Istumme kaikki samalle penkkiriville. Ehkä ehdin laskea pyllyni tuolille tai sitten en, joka tapauksessa aloitan heti laulamisen. Minun kirkas lauluääneni katosi yskän myötä muutama vuosi sitten, mutta nyt vesilasi apulaisenani en jätä yhtään kappaletta laulamatta, en finnhits potpuria enkä sateessa putoilevia miehiä. Kun muut kyllästyvät yhteiskaraokeen, me palaamme takaisin discoon hillumaan ja vielä kerran ensimmäiseen tanssisaliin.
Olo tuntuu mahtavan tyhjältä kun kävelemme yöllä kotiin. En tiedä minne väsymys on kaikonnut, mutta siitä ei ole tietoakaan. Luulen, että sisuksissani on asunut yhdeksän jälkeen joku omituinen tyyppi, sellainen jonka haluaisin tavata toistekin :)
Uusi päivä
Aamulla ehdin herätä ennen ylioppilaiden laulua Kaivopuistossa. Kuuntelen heitä tunnustellen kuuluuko omasta kurkustani varista vaiko harakkaa. Lauluperinteen jälkeen hilaudumme itsekin kaupungille, mutta vasta puolenpäivän jälkeen. Löydämme tähtitorninmäeltä sopivan piknikpaikan, mikä onkin täydellinen valinta, sillä myöhemmin lähtiessämme eteenpäin huomaamme, että Helsingin nurmet ovat täynnä ihmisiä aina tähtitorninmäeltä Karuselliin asti.
Koska kumpaakaan ei ole kiinnostanut lähipäivinä ruuanlaitto, ei kotona ole kunnon ruokaa. Niinpä päätämme jatkaa aamu- ja lounaspiknikin jälkeen myös iltapiknikillä. Keräämme pientä sitä sun tätä tarjottimelle. Kurkistan vielä kaappiin ja näen siellä myös maissitortillalettuja, jotka pienennän sopiviksi suupaloiksi ja laitan uuniin hiukan rapeutumaan.
Herpaantuminen II
Siippa katsoo uuniin, sanoo jotain hämärää ja avaa luukun. Ilmaan pöllähtää sankka savu. Minä suljen oven eteiseen. Mies laittaa luukun takaisin kiinni ja minä riennän olkkariin avaan parvekkeen oven. Sitten kiiruhdan sulkemaan makkareiden ovet. Siippa päättää kuitenkin viedä pikimustat tortillakolmiot partsille ja avaa uudestaan uunin luukun. Se ei ole koskaan ollut nopea, mutta nyt kuitenkin aika hyvä liikkeissään. Sitkeä harmaa savu leviää keittiöstä olkkariin. En keksi kuin avata keittiön ison ikkunan levälleen. Katselen tilannetta hämmentyneenä ja kuuntelen kuinka liesituuletin huutaa yskien vieressäni.
Eilinen lämmin kevätyö tuntui ihanalta, nyt mietin olisiko kylmä sää parempi savun poistaja. Pikkuhiljaa savu kuitenkin laimenee ja me istahdamme olkkariin herkkutarjottimen äärelle.
Se oli sitten sellainen vappupiknik, toteamme.
Jostain syystä meitä ei huvita paahtaa kauraleipää. Kuiva cream cracker riittää hummuksen kanssa :D

Taisi tulla aika rapeita tortillakolmioita. 😂 Onneksi palohälytin ei herjennyt laulamaan.
VastaaPoistaJoskus on ihana irrotella oikein kunnolla. Minä tosin olen jo unohtanut, miltä irrottelu tuntuu, kun edellisestä kerrasta on niin kauan. Olisin varmaan luovuttanut jo silloin kahdeksalta ja sanonut muille, että menkää te; mä menen nukkumaan. 🤭
Satu; tortillakolmiot olisi voinut jakaa hiilipiirustuskoulun taiteilijoille :D Kävin riipimässä palohälyttimen pois paikoiltaan, jottei se alkanut huutaa.
PoistaKummallisesti se mun väsymys katosi, ei vielä kahdeltakaan yöllä tuntunut siltä että olisi pitänyt olla nukkumassa.
Kuulostaa upealta tuo tanssiminen ja laulaminen. Tekee hyvää kropalle ja ennen kaikkea mielelle, eräänlainen puhdistautuminen.
VastaaPoistaVai sellaisia tortillakolmioita teillä. Onneksi palokunta ei saapunut.
Susu; oli todellakin todella puhdistavaa tanssia ja laulaa koko ilta. Onneksi ei sentään tarvittu palokuntaa. En taida enää koskaan laittaa tortillalettuja uuniin, sen verran ikävä kokemus tuo oli :D
PoistaUseinhan sanotaan, että kun vähiten haluaa jotain tehdä, eli lähteä jonnekin, niin sitten menosta kehkeytyykin mitä parhain kokemus. Sen olen itsekin useasti kokenut.
VastaaPoistaKristiina; olen kanssasi samaa mieltä, jos joskus ei ole yhtään huvittanut, niin lopputulemana on ollut ihana hetki jonkun asian äärellä. Nyt väsymys oli niin kova, ettei jaksanut odottaa illalta muuta kuin sänkyyn pääsyä, mutta sen sijaan ilta oli energinen ja vapautunut :D
PoistaOlipa teillä kiva ilta vaikka ensin väsytti,mutta kun on kivaa niin sellainenhan voi unohtua.
VastaaPoistaKiitos Jael, nyt todellakin kiva ohitti kokonaan väsymyksen :)
PoistaTeikäläinen on nyt juhlinut ihan huolella. Se on mahtavaa! Hieno asenne, you go girl!
VastaaPoistaRva Kepponen, tästä juhlimisesta tuli lisäenergiaa oikein kunnolla. Ehkä pitäisi juhlistaa kaikenlaisia asioita paljon useammin :D
PoistaJaksaa-jaksaa.... liike ja hyvä musa energisoi....
VastaaPoistaTosin tortillojen kohdalla taisi tulla stoppi.... ajantaju katosi,
sipsit on niin nopeita!! Hih, pahoittelut hihityksestä - mutta näen sielun silmin, että nopeita olette olleet liikkeissänne sen savun saavuttuakin....
Eloisan iloista kesäkuun alkua - kohtahan se kuukausi taas vaihtuu...
Repolainen; kyllä jälkikäteen aina voi hihitellä sattumille :D Kesäkuun alku on ollut mukava (= lomalla), tästä on hyvä jatkaa :)
Poista